21-12-2002 (Eerste echte dag in Varadero)

Vanochtend werd ik rond 4 uur wakker door Jochem. Hij had de wekker fout gezet : "Die wekker doet het niet" was zijn zwakke excuus :)
2 minuten later lag ik weer op 1 oor, nog steeds kapot van de laatste dagen weinig slaap in combinatie met de jetlag.
Rond 6:45 werd ik weer wakker. Geen wolkje aan de lucht, helaas wel flink wat wind.
Rond 8 uur even naar het parelwitte strand geweest met Hans en Jochem. Vanwege de wind, en mijn lafheid ben ik niet gaan zwemmen...
Half negen een overdreven ontbijt gehad. Het rare van dit land zijn de verschrikkelijke tegenstellingen. Wij zitten hier als toeristen van alle gemakken voorzien, terwijl de bevolking van dit land elke dag keihard moet werken om te overleven.
Rond 9 uur werden we opgehaald door de touringbus met Youri. We kregen een rondleiding door het schiereiland, informatie over wat we wel en niet moesten doen, en daarna wat drank.
Rond 12 uur waren we weer in hotel. Hier gingen Marian en Hans de reis naar Havana regelen. Woensdag zullen we vertrekken. Ik heb daar nu al veel zin in. Ik probeer er alles aan te doen, om te zorgen dat we als backpakkers ernaar toe zullen gaan. Geen overbodige luxe, niet overdreven als tourist rondlopen. De bevolking leren kennen, en wel kijken waar we zullen slapen. Mijn broer en mijn moeder zien dit echter nog niet zo zitten. Nog 3 dagen om ze te overtuigen...
Hans,Marian en Jochem zijn nu (12:30) in de strandbar. Ik zal hier straks ook naar toe gaan.
Na wat zoeken kom ik tot de conclusie dat ik ze niet kan vinden. Dan maar even een boekje lezen. Na zo'n 20 minuten komen ze terug, en gaan we eten. Rond half 3 zijn we klaar met eten. In de bar bij de receptie gaan Hans en ik wat drinken. Na zo'n 15 minuten zijn Marian en Jochem er ook. Jochem en ik besluiten om een half uur te gaan internetten.
Rond 4 uur gaan Jochem en ik met de bus naar 'Plaza del Americana', een van de weinige commerciele centra's op dit schiereiland. Volgens mij worden zo'n beetje alle zaken gerund door de staat. De supermarkt staat vol met allerlei producten, behalve met producten die je in het dagelijkse leven nodig hebt.
Aangezien Hans zijn verjaardag vanavond gevierd zal worden, moet ik nog een cadeau kopen. Ik koop een flesje Havaanse after shave. Na het afrekenen vraagt Jochem aan een medewerkster of het ingepakt kan worden, zij komt op het geweldige idee om om inpakpapier te vragen bij de parfumwinkel. In de overige winkels schaam je jezelf als je loopt. Ik bedenk mezelf dat in de kledingwinkel een product net zo veel is als het maandinkomen van de medewerkster. Met deze gedachte verlaten we het complex. We besluiten te voet terug te keren naar het complex, maar na enkele meters lopen, komen we de bus tegen die ons naar het winkelpark gebracht heeft. Hij wil ons wel terug naar het hotel brengen voor 2 dollar (1/14 wat deze man op een maand verdiend).
Terug in het hotel ga ik nog wat lezen, en rond 7'en vieren we Hans zijn verjaardag. Even later gaan we eten (weeral). S'avonds ga ik nog wat lezen. Wat kan het leven toch zwaar zijn ;)

terug

Ons zwembad

De caddy van de kofferman

Palmbomen voor de kamers

Che Guevara, de jezus van Cuba (1 januari 03 is 44e verjaardag revolutie)

De lounge

Oude amerikaan #1

Foto van strand in Varadero

Amerikaan #2

Inhoud van amerikaan #2

Broertje bij hotel...

In 'zijn' Heroes Secundos shirt

Supermarkt in Varadero, door de boycot van Uncle Sam is er bijna niets te krijgen, en zijn er alleen nutteloze dingen te koop.

Cubanen houden zich niet echt aan verkeersregels, deze man heeft zijn auto op de rotonde geparkeerd

Ik heb van veel mensen mails gehad over hoe het hotel nu eigenlijk heet.
Het heet "Hotel Arenas Doradas"
Klik hier voor een site waar het hotel door bezoekers besproken wordt